«MAT OG MAT FRU BLOM«

Published On: 2. mars 2016 / By /

Mat er politikk. Mat er dessverre sosialøkonomiske forskjeller. Mat er elsket tema i media. Mat er ulike retninger i forbindelse med ulike dietter. Mat er ekspertenes uenighet om hva som er bra eller ikke. Mat er rett og slett utrolig spennende fordi det er så mange som mener så mye. Det er da man lurer på hvorfor vi ikke er mer opptatt av barn- og unges matvaner i hverdagen.
Hvorfor skal vi på død å liv holde matpakken hellig? Vi må huske på at når matpakken kom for ca 80 år siden så var det et mellom-måltid. Mor var hjemme og middagen var ferdig ved 13-14-tiden når skolen var ferdig. Samfunnet ER IKKE sånn i dag. Man har helt enkelt ikke fulgt med i timen / samfunnsutviklingen. Middag spises i vår tid ved 17-18-tiden. De minste barna har leggetid ved 19-20-tiden. Den næringstette maten (varm mat) vil være mer verdifull på dagtid. Det er jo da man trenger den!
Hvorfor later vi å tro at en brødskive som har ligget i en skolesekk i flere timer er godt nok kosthold til at det vidunderlige maskineriet vårt – kropp- og hjerne har fått riktig og bra energi til å klare resten av dagen?


Hvorfor lukker vi øynene når ungdommer kjøper skoleboller, brus og godteri som «lunsj» i butikken?
Med slike forhold skaper vi forskjeller. Helseforskjeller. Forebyggende helse skapes av hva du spiser som barn.
Kunnskapsforskjeller.
Skolemåltider forbedrer elevenes oppmerksomhet i 6 av 7 studier. Fordeler knyttet til karakterer, i all hovedsak matematikk, er også funnet i 6 av studiene (GranthamMcGregor 2005)
-”Det er udiskutabelt at ernæring kan spille en viktig rolle mht. i hvilken grad unge mennesker lykkes i sine (skole) prestasjoner (Bellisle 2004)

Mat og læring om det positive med et variert kosthold til barn og unge må ikke, som nå, undervurderes til de grader som det gjør. Barn og unge skal ha rett til et godt tilberedt måltid hver dag på deres arbeidsplass. Barnehagen og skolen. Det er der, i hverdagen, de lærer og ikke minst kan smake på ulike matretter som de så tar med seg senere i livet.
Sentralt er HVORFOR vi skal satse på den fremtidige generasjonen og deres preferanser til mat. Både når de som voksne skal gjøre egne valg, men også tidlig få kunnskap om matens betydelse for den fremtidige helsen deres.

Artikkelen fortsetter her

 

Følg oss
Søk